Hvad er metatags? Metadata, metatekst og anden header data
Metadata eller metatekst er koder som indeholder informationer om en given side på din hjemmeside. Disse informationer er usynlige for brugeren, men er en vigtig del af det at søgemaskineoptimerer hjemmesider. Man hjælper søgemaskiner med at skabe et fokus på det der er vigtigt for den enkelte sides indhold.
Synonymer: Metadata, Meta data, Meta, Metatags, Metatag, Meta-tags, Meta Title, Meta Description, Meta Keywords, Metaord, Meta-ord, Metakoder, Meta-koder, metatekst

Har du ikke set dette før, eller kender ikke til metatags, er det det man kalder meta description, meta robots etc. i kodeform ser dette ud sådan:
Meta-Description (meta beskrivelse)
<meta name="description" content="Det er her metabeskrivelsen beskriver sidens indhold. Den skal være sælgende for sidens indhold. Den har ikke indflydelse på rangeringen" />
Meta-keywords (Søgeord)
<meta name="keywords" content="metadata, metabeskrivelse, metatekst, metatag, metatags etc." />
Meta-søgeord bruges ikke af Google mere og er ikke blevet brugt i mere end 10 år nu, De fleste systemer i dag, tilbyder ikke engang at kunne udfylde dette mere. SEO plugins tilbyder dog fokusord, som er en måde hvorpå SEO plugins kan analyserer indholdet og resultater på nettet, for muligheder.
Metadata generelt
Der er gennem de sidste år kommet mange meta data som man bruger på hjemmesiden af den ene og den anden årsag. Typisk er det i forhold til søgemaskineoptimering og synlighed på nettet. Der findes mange metadata, som også har med deling på sociale medier at gøre. Fx er det der data om billede, beskrivelse og titel gemmer sig. Men også data om læsetid, forfatter, udgivelsesdato etc. Alt sammen noget som brugeren ikke kan se uden at kigge i koden.
Hvad er title tag?
Synonymer: title, Google overskrift, title tag
Title eller title tag er et lille stykke html kode som bruges til at lave en såkaldt title. Det er den som blandt andet bliver brugt til at lave overskriften på et søgeresultat hos Google. Samtidig er det også denne som Google kigger rigtig meget på når de skal rangerer en side, og yderligere er det den tekst som du vil se stå helt oppe i toppen af browseren. Title er yderst vigtig når vi snakker søgemaskineoptimering.
koden til dette ser ud sådan:
<title>Hvad er metatags? - Kim Tetzlaff</title>
Det er vigtigt at denne title er unik for hver eneste side/ url som findes på din hjemmeside, er den ikke det kan Google ikke rigtig bruge den til så meget og brugen af title tag gør dermed heller ikke så meget for den enkelte side som den kunne. Ud over det skal den indeholde nogle af de vigtige søgeord som du selvfølgelig har fundet frem til via en søgeordsanalyse, og så må den maks indeholde 67 tegn. Det er selvfølgelig bedst hvis alle de 67 tegn bliver brugt til fulde.
Sådan skal Title tag altså se ud
- Maks 60 tegn
- Title skal være unik for hver url og for nettet
- Title skal indeholde vigtige søgeord, og starte med det vigtigste
- Title skal være sælgende
Det er vigtigt at sige igen at denne vil blive overskriften på det søgeresultat som kommer frem ved en søgning på Google, sammen med meta description som vil blive teksten under overskriften. Det er derfor vigtigt at den både er sælgende, men også indeholder de helt rigtige søgeord for at hjemmesiden kommer frem på en søgning.
Du skal dog være obs på at udfyldes title og meta description på en måde så den ikke anses som relevant for søgeren, eller relevant for siden. Så vil google prøve at vælge sin egen titel og beskrivelse til deres resultater. Derfor er det vigtigt at du ser på relevansen og udfylder derefter.