Hastighedsekspert med mere end 25 års erfaring
Er din hjemmeside også for langsom? Hurtigere hjemmeside fra 695,- ex moms

Metadata og anden header data?

Synonymer: Metadata, Meta data, Meta, Metatags, Metatag, Meta-tags, Meta Title, Meta Description, Meta Keywords, Metaord, Meta-ord, Metakoder, Meta-koder.

Metadata eller metakoder er koder som indeholder informationer om en given side på din hjemmeside. Disse informationer er usynlige for brugeren, men er en vigtig del af det at søgemaskineoptimerer hjemmesider. Man hjælper søgemaskiner med at skabe et fokus på det der er vigtigt for den enkelte sides indhold.

Har du ikke set dette før, eller kender ikke til metatags, er det det man kalder meta-title, meta-description og robots-meta. i kodeform ser dette ud sådan:

Meta-Description (meta beskrivelse)


Meta-keywords (Søgeord)


Meta-søgeord bruges ikke af Google mere og er ikke blevet brugt i mange år nu, men i nogle systemer er denne stadig vigtig at udfylde da det er en del af søgninger internt på hjemmesiden.

Metadata generelt

Der er gennem de sidste år kommet mange meta data som man bruger på hjemmesiden af den ene og den anden årsag. Typisk er det i forhold til søgemaskineoptimering

Hvad er title tag?

Synonymer: title, Google overskrift, title tag

Title eller title tag er et lille stykke html kode som bruges til at lave en såkaldt title. Det er den som blandt andet bliver brugt til at lave overskriften på et søgeresultat hos Google. Samtidig er det også denne som Google kigger rigtig meget på når de skal rangerer en side, og yderligere er det den tekst som du vil se stå helt oppe i toppen af browseren. Title er yderst vigtig når vi snakker søgemaskineoptimering.

koden til dette ser ud sådan:


Det er vigtigt at denne title er unik for hver eneste side/ url som findes på din hjemmeside, er den ikke det kan Google ikke rigtig bruge den til så meget og brugen af title tag gør dermed heller ikke så meget for den enkelte side som den kunne. Ud over det skal den indeholde nogle af de vigtige søgeord som du selvfølgelig har fundet frem til via en søgeordsanalyse, og så må den maks indeholde 67 tegn. Det er selvfølgelig bedst hvis alle de 67 tegn bliver brugt til fulde.

Sådan skal Title tag altså se ud

  • Maks 70 tegn
  • Title skal være unik for hver url
  • Title skal indeholde vigtige søgeord
  • Title skal være sælgende

Det er vigtigt at sige igen at denne vil blive overskriften på det søgeresultat som kommer frem ved en søgning på Google, sammen med metadescription som vil blive teksten under overskriften. Det er derfor vigtigt at den både er sælgende, men også indeholder de helt rigtige søgeord for at hjemmesiden kommer frem på en søgning.

kim tetzlaff

Om forfatteren

Se mere Kim Tetzlaff

Jeg har siden 1995 arbejdet med og haft stor fokus på Teknisk SEO og hastighed på hjemmesider. Jeg er programmør, nørd og stolt af det. Jeg bygger hjemmesider, hastighedsoptimere, ser på det SEO tekniske og det er mere end 25 års erfaring der ligger bag – Du er i gode hænder når jeg laver noget for dig 🙂

Måske du også vil læse disse indlæg

Ja, jeg har også skrevet andre indlæg som måske kunne have din interesse

hvad er duplicate content dobbelt indhold

Hvad er duplicate content

Synonymer: dublicate content, dublicated content, duplicate content google, duplicate content penalty, duplicate content seo, Dobbelt indhold, dublikeret indhold, DC Duplicate Content betyder som ordene siger duplikeret indhold. Duplikeret indhold er når to næstens ens tekster opstår på forskellige URL adresser, hvad enten det er internt … Læs mere

Skriv en kommentar

Kim Tetzlaff ApS - Hastighed, SEO og Teknisk optimering

Målet er kvalitet

Det er mit mål at levere kvalitetsløsninger med høj fokus på hastighed og teknisk seo. Uanset om der er tale om små eller store løsninger, vil fokus altid være på hastighed og teknisk seo.