Synonymer: konverteringsoptimering, optimering af konvertering, konvertering, bruger til kunde, call to action
Konverteringsoptimering er det at man optimerer en hjemmeside til at flest mulig besøgende bliver konverteret til kunder, eller det at udføre en bestemt handling.
Konverteringsoptimering og SEO
Når man udfører søgemaskineoptimering er konverteringsoptimering også i baghovedet på de rigtige SEO eksperter, mens det hos rigtig mange SEO folk ikke er noget de tænker over.
Grunden til det er vigtigt at tænke på konverteringsoptimering når man søgemaskineoptimerer, er fordi der ikke er noget ved at få en masse brugere hvis det fx er de forkerte brugere der kommer ind på hjemmesiden. Forkerte brugere har det med at forsvinde igen uden at have udført den handling som man som hjemmesideejer gerne ville have brugeren skulle udføre. Hvilket fx kan være et køb af et produkt, det at tage kontakt eller noget helt tredje.
Webdesign der konverterer
Tit er det sådan at det er nødvendigt at lave nogle ændringer i webdesignet fx i form af andet layout, call to action elementer som fx knapper, eller selv tekstændringer altså andre formuleringer eller ord, kan også konvertere bedre.
Konverteringsoptimering og hastighed
Hastighed og konvertering går hånd i hånd. Det siger også lidt sig selv at hvis man som bruger besøger en side der er langsom, så vil der være en noget større risiko for at konverteringen bliver dårlig. Men har man derimod et website som er hurtigt, vil konverteringen være langt højere.