hvad er en skærmopløsning?
En skærmopløsning eller en skærmstørrelse, angiver det antal pixels en skærm er sat til, både vertikalt og horisontalt. Dette kan fx være 1024×768, 1280×800 etc. jo højere opløsningen er, altså jo flere pixels, jo mindre i størrelse ser tekst, billeder, ikoner og meget andet også ud. Men samtidig bliver arbejdsområdet også større, hvilket fx er en fordel når man som KTJ-Media.dk arbejder med grafik.
Hvad skal man så designe til?
Når man skal designe en hjemmeside, kommer der tit det spørgsmål fra andre, Hvilken skærmstørrelse/skærmopløsning er den bedste at stile efter når man skal designe fx en CMS hjemmeside, eller bare designe til nettet.
Jo det smarteste er egentlig at kigge på statistikkerne, har du ikke adgang til dette, vil du her få nogle statistikker som du kan forholde dig til. Lad os kalde den “statistik for skærmopløsninger i Danmark”. Her vil man opdage at statistikken ser ud nogenlunde sådan (De 10 mest brugte skærmopløsninger lavet ud fra egne og FDIM.dk data):
768×1024 | 26,90% |
320×568 | 17,54% |
375×667 | 13,46% |
360×640 | 9,33% |
1366×768 | 8,65% |
1280×800 | 7,13% |
1440×900 | 4,84% |
320×480 | 4,80% |
1920×1080 | 4,76% |
1600×900 | 2,60% |
Det man dog altid skal have i mente, er hvilken målgruppe der er tale om, da forskellige målgrupper har større eller mindre skærmopløsninger. Fx køre rigtig mange webdesignere og grafisk designere med en høj opløsning, mens der hos den ældre borger tit bliver brugt en lav opløsning. Samtidig skal du også se på det produkt eller den ydelse du tilbyder, da fx en madblog typisk vil have højere hits via mobile enheder, end en grafisk virksomhed vil. Alene af den grund at brugerne af madbloggen, jo ikke står med en computer når de skal lave mad, eller købe ind til en ret.
Responsivt design
Selvom din hjemmeside i sidste ende skal være responsiv, er det alligevel en god ide at vælge en størrelse man vil designe i. Dette er fordi designet uden tvivl vil ændre sig fra skærm til skærm når det er responsivt, og derfor kan man jo lige så godt fra start, ramme flest brugere med det design man i udgangspunktet laver.
Test dit responsive design herunder, eller åben responsiv design testeren i nyt vindue:
Interessant læsning og viser meget godt nogle af udfordringerne med design, når der nu er så mange forskellige skærmopløsninger, der i virkeligheden bliver brugt…
Rigtig fint med responsive design testeren.
Men FDIM holdt tilsyneladende op med at opdatere de info i dec 2013 … eller hyr…!
Ja det gjorde de. Og derfor består statistikken også af 90% data fra eksisterende hjemmesider inden for forskellige brancher. Da fdim er forældet.