Bedste hastighedsoptimering de sidste 25 år
Er din hjemmeside også for langsom? Hurtigere hjemmeside fra 695,- ex moms

Valg af domæne

Jeg høre tit at folk spørger ind til hvilket domæne man skal vælge, om det skal indeholde vigtige søgeord, om der skal være bindestreger i domænet etc. for at højne den søgemaskineoptimering som man laver på hjemmesiden.

Og svaret er selvfølgelig at dette kommer an på hvilken situation du er i og hvad du skal bruge det til.

Men her får du lige nogle informationer om domæner, så valget af domæne måske bliver lidt nemmere, og samtidig giver dig muligheden for større synlighed.

Domæner med eller uden bindestreg

Når man skal tage stilling til om ens domæne skal indeholde bindestreg eller ikke, er der nogle forskellige ting som man lige skal vide før man tager dette valg. Typisk bruger man kun bindestreger hvor der er mere end 1 ord i domænet:

  • Google læser bindestreger som reelle mellemrum i domænet, dette kan være en fordel når vi snakker keyworddomæner, hvor man prøver at ranke på bestemte søgeord eller fraser.
    • Prøver man fx at ranke på et søgeord eller en frase som ”hjemmeside analyse”, er det bedste at vælge hjemmeside-analyse.dk som sit hoveddomæne, og ikke hjemmesideanalyse.dk.
  • Domæner med bindestreger, gør det typisk sværere for en bruger at huske domænet, især hvis der er flere af dem.
    • KTJ-Media.dk har som du kan se en bindestreg, og alligevel der giver det nogen gange nogle problemer i forhold til brugerne, som har svært ved at huske bindestregen.
  • Domæner hvor der ikke er bindestreger, men flere ord sammensat, er sværere at læse for en bruger, se fx på hjemmeside-analyse.dk og hjemmesideanalyse.dk
  • Uanset om man vælger med eller uden bindestreg i sit hoveddomæne, gør man klogt i også at købe det andet, for så at 301 redirecte domænet til hoveddomænet.
    • Dette er både for at sikre at man rammer dem som typisk glemmer at der er bindestreger, men samtidig er det også for at tage domænet af markedet, så en eventuel konkurrent ikke snupper et domæne som næsten ligner dit.

ÆØÅ i domænet

Domæner med ÆØÅ kan skabe nogle forskellige problemer i forhold til din online synlighed. Kort sagt er der alt for mange server systemer, CMS løsninger, fora, nettjenester etc. Som ikke understøtter æøå. Dette betyder også at der sker alt for mange fejl blandt andet når vi snakker naturlig linkbuilding, hvilket er en af de vigtigste parametre når vi snakker søgemaskineoptimering.

Vælger man alligevel at tage brug af domæner med ÆØÅ, bør man i stedet tænke på at bruge det fonetiske domæne i stedet for som sit hoveddomæne, altså hvor æ = ae, ø = oe og å = aa. Og så 301 redirecte domænet med æøå til det fonetiske domæne.

Søgeordsdomæner / Keyworddomæner

[alert type=”error”]Det virker ikke lige så godt som det i gamle dage gjorde.[/alert]

Man bruger typisk søgeordsdomæner når man vil frem på bestemte søgeord i en branche, og optimere den hjemmeside man ligger på keyworddomænet, til bestemte søgeord og fraser som ligger tæt op af søgeordsdomænet.

Man skal dog være opmærksom på nogle ting i forhold til søgeordsdomæner:

  • Pas på ikke at overdrive brugen af søgeord i domænet, da det kan blive set som keywordspamming af Google.
  • Yderligere skal man også være opmærksom på at nogle brugere konsekvent undviger den type domæner, især hvis der er overdreven brug af søgeord, da den type domæner, alt for tit leder til hjemmesider hvor brugeren bliver mødt af ringe indhold og ydermere ikke finder det de leder efter.
  • De er tit enormt svære at huske for en bruger, så man skal bestemt ikke bruge det til sin firma hjemmeside, men nok nærmere til nogle typer blogs, linkbuilding sider, reputation management etc.

Det perfekte valg af domæne

Når man skal vælge det perfekte domæne til sin hjemmeside, er det vigtigt at se på ovenstående og tage stilling til hvad det er man vil opnå og hvad det er man vil med domænet. Er der tale om en firmahjemmeside, kan det i høj grad betale sig at finde et domæne som er:

[checklist icon=”plus” iconcolor=”#8ab352″ circle=”no”]

  • enormt nemt at huske
  • enormt nemt at skrive og udtale
  • kort og præcist
  • Uden bindestreger
  • Uden æøå
  • gerne med et relevant søgeord som fortæller noget om de produkter eller services du tilbyder.
  • Ledigt i flere lande (hvis man skal uden for landet med hjemmesiden)

[/checklist]

 

Det er dog langt fra sikkert at du kan finde et domæne som kan opfylde ovenstående, men finder du det, så er du nået ret langt i din online markedsføring og branding.

Find og køb domænevarianter

Du skal altid købe varianter af det domæne som du i sidste ende vælger at bruge, og 301 redirecte dem til hoveddomænet. Grunden er at du fjerner muligheden for at en eventuel konkurrent snupper et domæne der ligner dit hoveddomæne. Men samtidig åbner det også mange andre muligheder som man ikke skal undervurdere.

kim tetzlaff

Om forfatteren

Se mere Kim Tetzlaff

Jeg har siden 1995 arbejdet med og haft stor fokus på Teknisk SEO og hastighed på hjemmesider. Jeg er programmør, nørd og stolt af det. Jeg bygger hjemmesider, hastighedsoptimere, ser på det SEO tekniske og det er mere end 25 års erfaring der ligger bag – Du er i gode hænder når jeg laver noget for dig 🙂

Måske du også vil læse disse indlæg

Ja, jeg har også skrevet andre indlæg som måske kunne have din interesse

robots txt en udbredt misforstaaelse

Robots.txt en udbredt misforståelse

Jeg høre og læser gang på gang at både fagfolk og ikke fagfolk inden for søgemaskineoptimering misforstår hvorfor det er man bruger robots.txt. og hvad disallow i robots.txt egentlig gør og hvad det ikke gør. Først og fremmest skal jeg gøre det klart, … Læs mere

hvad er en url adresse

Hvad er en url adresse?

Synonymer: hjemmesideadresse, webadresse, side adresse, URL, Uniform Resource Location URL er en forkortelse for Uniform Resource Location, og er i bund og grund adressen på en given side på din hjemmeside. Det er den adresse som står i adresselinjen i din … Læs mere

redirects omdirigering ultimativ dansk guide

301 Redirect – PHP / Vhost / htaccess

I dag kan man ikke have en hjemmeside uden at vide hvordan man redirecter, og så kan man lige så godt gøre det på den rette måde fra start, da det forkerte valg har en større indflydelse end du lige tror. De råd og tips jeg vil komme med her, henvender sig til de fleste hjemmesider på de fleste webhotelløsninger.

Skriv en kommentar

Kim Tetzlaff ApS - Hastighed, SEO og Teknisk optimering

Målet er kvalitet

Det er mit mål at levere kvalitetsløsninger med høj fokus på hastighed og teknisk seo. Uanset om der er tale om små eller store løsninger, vil fokus altid være på hastighed og teknisk seo.