Tilbud på hastighedsoptimering lige nu

Google PageSpeed Insights – Læs og lær del 1

Dette er den første artikel i en serie af artikler som vil komme over de næste uger

Det kan være svært når man som normal bruger eller hjemmesideejer skal fortolke det der egentlig står hos Google PageSpeed Insight. Hvad betyder de punkter egentlig og hvilken vej og hvor langt skal man gå for at få det rettet. Det er nogle af de spørgsmål som jeg vil besvare her i disse artikler omkring dette emne. Og så kan jeg da ikke lade være med at komme med nogle tips.

Hvad er Google PageSpeed Insights?

Google Pagespeed Insights er et værktøj som Google har udviklet så man kan teste hjemmesiden for elementer der kan optimeres set i forhold til hastighed, rendering og mobilvenlighed. Det er ikke et værktøj til test af hjemmesidens loadtid eller selve hjemmesidens hastighed.

Google vil se på blandt andet: Reducering af HTML, CSS, Javascript – Optimering af billeder – Komprimering – Cachelagring – Gengivelsesblokkerende Javascript og CSS – Serverens Svartid og meget mere.

Når man køre en test på en hjemmeside vil Google komme forbi hjemmesiden 2 gange, en gang med en mobilenhed og en gang med en stationær enhed.

Google fortæller at de måler to ting:

  • Tid til siden er loadet over folden
  • Tid til hele siden er loadet

I begge tilfælde, er det tid gået fra brugeren efterspørger siden, til den er renderet i browseren. Hvilket i praksis skulle give et ret godt billede af hvordan siden loader, og hvilke elementer der kan forbedres.

Google PageSpeed Score

En hjemmeside kan få fra 0-100 point, Jo højere en score jo bedre og får man over 85, anses dette som værende ret godt. Man skal dog ikke sætte sig tilbage i stolen og sige, nu har jeg nået 85, og Google giver min side en grøn score. Så må det være fint.

Scoren siger reelt intet om hastigheden på det site man tester, for en side med en lav score kan sagtens være hurtigere end en side med en høj score. Sagt på en anden måde. Google Pagespeed Insights, tester ikke i dybden og ej heller på alle dele af et site som gør hjemmesiden langsom. Så fordi en score bliver grøn og anset som løst af Pagespeed Insight, er det ikke det samme som at det punkt reelt set er løst i dybden og som det anbefales – Det betyder bare at hjemmesiden opfylder de krav og regler som selve testværktøjet har opsat.

Der er 3 kategoriseringer af fejl.

Ikke nogen fejl fundet som er værd at gøre noget ved.
Læg mærke til formuleringen, der er ikke fundet fejl som er værd at gøre noget ved. Dette betyder reelt at der kan være nogle fejl, men ikke noget Google synes du skal gøre noget ved. Det betyder samtidig også at du helst skal sætte dig ind i hvorfor fejl sker, da du så reelt kan se på sitet med dine egne øjne og andre værktøjer. og faktisk fjerne fejlene selvom Google ikke fortæller dig hvor fejlene er.
Overvej at rette disse fejl hvis ikke det tager for lang tid.
Punkter du finder i denne kategori kan være: Reducer JavaScript, Reducer CSS, Reducer HTML, Optimer billeder.
Retter man disse fejl, vil man rette hastighedsfejl som har målbar effekt på hastigheden.
– Punkter her kan blandt andet være – Aktiver komprimering, Reducer serverens svartid, udnyt cachelagring i browseren, fjern gengivelsesblokkerende javascript og css.
Den hurtige læser vil se at selvom Google fortæller ved Rød at det er elementer som har en målbar effekt på hastigheden. Så er det samme altså også tilfældet for de gule punkter. Så Det gule punkt er i mine øjne lige så vigtig som det røde, omend man kan mærke en større forskel, alt efter typen af indhold, på dem i det røde.

Husk også at Google rent faktisk generere nogle filer som man kan hente og bruge på sit site i stedet for dem man bruger. Dette er nok mest relevant for dem som laver sin egen hjemmeside fra bunden, eller som styre hver en fil der bruges på sitet. WordPress, Drupal og andre open source systemer, skal man helst bruge plugins til at gøre det samme.

Det man altid skal huske er at Værktøjer er fine til at se hvor man kan gøre noget bedre. Men man skal aldrig lade et værktøj stå alene, hvilket vil sige at du skal bruge flere værktøjer til at se hvordan en ændring viser sin effekt, men samtidig også bruge dine øjne når du ser på siden og hvordan den loader i flere forskellige browsere.

Værktøjer som jeg vil anbefale at du bruger er:

GTmetrix – Som er et godt værktøj til at se hvordan siden loader, men også til at se hvordan renderingen af siden fungerer.
Pingdom Tools – Et værktøj til hurtigt at se hvordan siden loader.
Google Pagespeed Insights – Værktøjet jeg skriver om. og som er godt til at analyserer hvor man kan gøre noget.

Næste artikel i rækken kommer snart, følg med og lær hvordan Google PageSpeed Insigts skal fortolkes og få råd til hvad du kan gøre i de forskellige situationer.

2 kommentarer til “Google PageSpeed Insights – Læs og lær del 1”

  1. Hej Kim!

    Tak for god inspiration

    Jeg arbejder med generel kommunikation for en kunde og tjekkede i går hendes website på Google Page Speed. Den viste 65 på mobil (i går; i dag viser den 74 af en eller anden grund).

    Er 65 en ‘dårlig nok’ score til, at man bør bede kundens website freelancer om at kigge efter optimering – in din vurdering?

    Venlige hilsner

    • Nu kan man ikke svare sådan generelt for en specifik score. Man skal udelukkende se Google Pagespeed Insights som værktøj der kan fortælle hvordan nogle ting på sitet kan blive forbedret. Den fortæller langt fra alt som kan blive optimeret, og den går IKKE i dybden med selv de ting som den tester på. Det er en fejl når folk tror at det er en indikator for hvor hurtigt ens site loader, derfor kan og skal det aldrig stå alene for en vurdering af hjemmesidens hastighed. Du skal som minimum også bruge GT Metrix til at se på yderligere ting.

      Når det så er sagt. Så indikerer den score at der er noget galt med hastigheden. Det vil sige at ja, jeg vil anbefale at du får optimeret hastigheden. Men stadig set ud fra både Pagespeed insights og GT Metrix, hvor blandt andet TTFB, First Paint, Dom int/loaded og onload gerne skal være så lave som muligt (typisk mellem 0.2-1.5 sekunderalt efter hvilken type site det er).

Skriv en kommentar

Målet er kvalitet

Det er mit mål at levere kvalitetsløsninger med høj fokus på hastighed og teknisk seo. Uanset om der er tale om små eller store løsninger, vil fokus altid være på hastighed og teknisk seo.