Er din hjemmeside også for langsom?

Det kan du bruge AdWords Attribution til

Sasa Kovacevic fra digital marketing bureauet Obsidian Digital laver AdWords for store og små virksomheder. I dette indlæg forklarer Sasa, hvad AdWords attribuering er samt, hvordan du kan bruge det direkte via interfacet.

Skal du måle på effekten af din AdWords-annoncering og få en bedre forståelse for, hvilke søgeord, annoncegrupper og kampagner, der giver de bedste resultater, kan AdWords Attribution hjælpe dig. Den gør det nemmere at finde ud af, hvilke AdWords-kampagner og annoncer der giver skaffer jer besøgende og hvilke der skaffer jer konverteringer.

En Attribution-model gør det muligt at følge den enkelte kundes vej frem til jeres forretning. Derved kan I bedre få en forståelse for kunderejsen og identificere de steder, hvor I med fordel kan optimere rejsen. I finder også helt grundlæggende ud af, hvilke søgeordsannoncer som skaffer jer flest konverteringer og kan på baggrund af den viden, finde inspiration til at optimere på andre AdWords-annoncer.

Hvad er en AdWords Attribution model?

Google tilbyder en række prædefinerede AdWords Attribution modeller, (se dem her) der gør det muligt at få en bedre forståelse af, hvilke af jeres Adwords søgeord, annoncegrupper og kampagner, som skaffer jer mest trafik og flest kunder. Som udgangspunkt bruger Google AdWords altid den attribution model, der kendes under navnet ”last click”. Det vil sige, at den sidste AdWords-annonce en given bruger har klikket på, før han eller hun konverterer til kunde hos jer, er den, der får hele æren for konverteringen.

Ved at arbejde med AdWords Attribution får du en bedre forståelse for, hvilken rolle de forskellige søgeord, annoncegrupper og kampagner spiller, samt får en bedre forståelse af, hvordan de besøgende søger efter jeres produkter og ydelser.

I Obsidian regi laver vi AdWords opsætning og optimering, og til alle vores kunder arbejder vi med attribuering. Det er alfa omega, at vores kunder har det fulde overblik over, hvordan AdWords påvirker andre kanaler som SEO, Facebook, e-mail osv. og den anden vej rundt. Derfor har vi i

Data til modellen leveres gennem AdWords konverteringssti (AdWords conversion path) og de klik (click conversion path), den enkelte kunde foretager på vejen. Disse vises i en række rapporter baseret på annoncegrupper, kampagner og søgeord.

Hver rapport giver vigtige oplysninger om, hvilke annoncer, annoncegrupper og kampagner brugeren har reageret på undervejs og hvilke søgninger brugeren har foretaget på sin vej til at blive kunde hos jer. På baggrund af disse oplysninger, kan I genskabe den rejse, der ledte hver enkelt kundeemne frem til at købe noget af jer.

Hvordan læser du attributiondata i Google AdWords

Google AdWords tilbyder som sagt flere forskellige rapporter, der giver værdifuld indsigt i dine kunders vej via Google AdWords til jeres webshop eller hjemmeside. Informationerne kan hentes med forskellig detaljeringsgrad i de enkelte rapporter.

Vil du have et overordnet overblik over alle jeres konverteringsstier, skal du starte med at kigge på rapporten ”Tilskrivningsoversigt”. De viser dig ikke alene, hvor mange konverteringer I har fået på jeres AdWords-annoncer, men også et gennemsnit for, hvor mange dage, klik og eksponeringer folk brugte, før de købte noget hos jer.

Ved hjælp af denne rapport, kan du få et overblik over, hvor lange jeres konverteringsstier er, samt hvilke trin de består af. Er der nogle trin, du kan udelade eller nogle trin på vejen, du kan optimere på?

Få flere detaljer om de enkelte konverteringer

Har du opsat flere konverteringshandlinger, kan du bruge rapporten Topkonvertering til at få overblik over, hvor mange konverteringer, hver opsat handling har givet jer.

Anvender du Googles standardindstillinger for attributionmodel, vil det være det sidste klik, der tilskrives hele æren for konverteringen. Men nogle gange har flere annoncer tilsammen udgjort vejen og vil du have indblik i, hvilke konverteringer den enkelte annonce har hjulpet til med – altså indgået som et tidligere skridt end sidste klik – skal du vælge den attributionrapport, der hedder Assisterede konverteringer.

Vil du have det fulde overblik, skal du kikke nærmere på Klikassisterede konverteringer, der dækker alle klik undtagen det sidste, samt Eksponeringsassisterende konverteringer. Sidstnævnte fortæller noget om, hvor mange konverteringer søgeordet, kampagnen eller annoncegruppen har assisteret med gennem en eksponering.

Få mere at vide om de assisterende søgeord

Disse tal fortæller dig noget om, hvilke søgeord der hjælper med til at give flest konverteringer. Har du således nogle søgeord, der primært hjælper med til at konvertere frem for at være den sidste annonce, folk klikker på før et køb, kan det tit betale sig, at ofre lidt flere penge på de pågældende søgeord, for at se om det kan give flere konverteringer.

Uanset udfaldet at det eksperiment, hjælper de pågældende søgeord jo stadig med til at skabe konverteringer for andre af søgeordene. Så i den sidste ende vil den øgede investering jo alligevel bidrage til et bedre resultat – også selv om det øgede budget ikke skaber særlig mange ekstra konverteringer for det pågældende søgeord.

Brug oplysninger om assisterede konverteringer til at træffe bedre beslutninger

Du kan tilgå oplysninger om både konverteringer og assisterende konverteringer fra hver af dine kampagner, annoncegrupper og søgeord. Oplysningerne vises som en lille graf over listen i den valgte rapport og du kan skifte visningen i grafen ved at klikke på knappen til yderst til venstre lige over grafen.

Normalt står der “Klik” på den, men ved at klikke på den, kan du vælge Attribution i genvejsmenuen og så den attributionrapport, du ønsker at se. Det er her du kan vælge mellem bl.a. Klikassisterede konverteringer og Eksponeringsassisterende konverteringer. Er der ingen data i grafen, skyldes det højst sandsynligt, at du ikke har opsat den nødvendige sporing, eller at du har valgt et forkert datointerval.

Men er der data i visningerne, giver de dig mulighed for at træffe beslutninger om de enkelte kampagner, grupper og søgeord på et mere oplyst grundlag. For selv om du måske ikke er helt tilfreds med konverteringsraten, den gennemsnitlige pris pr. klik (CPC), eller klikraten (CTR), så kan den enkelte annonce stadig godt give et vigtigt bidrag til hele søgeoplevelsen – og fjerner du den helt, risikerer du måske at bryde en af de kæder, der genererer mange konverteringer for jer.

Hvilke enheder konverterer bedst?

Vil du have et bedre indblik i, hvilke enheder dine kunder og kundeemner ser dine annoncer og dermed din hjemmeside eller webshop på, kan du finde oplysninger i dette i de to rapporter Enheder og Assisterende enheder, ligesom du også kan finde oplysninger i rapporten over Enhedsstier.

Er der nogle enheder, der konverterer dårligere end andre, kunne det jo f.eks. skyldes, at jeres hjemmeside eller webshop ikke giver en optimal brugeroplevelse på den pågældende enhedstype.

Bruger folk sammen Google-konto på både computer, tablet og mobil, kan du også spore deres færden på tværs af enheder. Dermed får du en bedre indsigt i, hvornår i købsprocessen kunderne bruger hvilke enheder. Det er rapporten Enhedsstier især god til at give information om.

Du kan få mange flere oplysninger om dine brugeres adfærd

Google AdWords indeholder også en række spændende analyser, der kan fortælle dig noget om dine forskellige annoncers roller. Prøv f.eks. at skifte mellem Første klik og Sidste klik i rapporten Klikanalyse. Så kan du se forskellen på, hvilke annoncer der skaffer besøgende og hvilke der skaffer konverteringer.

Der er mange flere muligheder for at nærstudere brugeradfærden. Disse rapporter kan f.eks. være relevante i forbindelse med konverteringsoptimering af både jeres AdWords-annoncer og jeres hjemmeside/webshop. Men det vil føre for vidt, at dykke ned i her.

Hvis du ønsker mere info om attribuering, så læs det her:

Skriv en kommentar

Målet er kvalitet

Det er mit mål at levere kvalitetsløsninger med høj fokus på hastighed og teknisk seo. Uanset om der er tale om små eller store løsninger, vil fokus altid være på hastighed og teknisk seo.